Jodenhaas

Alles over ingrediënten

Jodenhaas

Berichtdoor Willem-chef » 12 dec 2006, 14:29

Jodenhaas
Afbeelding
Afbeelding

op de website van de lindenhof in Giethoorn zag ik dit staan:

Rund
“Toast Canibale” van jodenhaas, met eidooier-dressing en Düsseldorfer mosterd

kan iemand mij vertellen wat jodenhaas precies is?

kijk voor meer info op
www.jodenhaas.nl
Willem-chef

-

Berichtdoor paulbrussel » 12 dec 2006, 17:01

"Nee, de longhaas (onglet in het Frans) is eigenlijk de middenriefspier van het beest, terwijl de jodenhaas in de schouder zit," aldus Onno Kleyn.

Onglet staat in Brussel wel vaker op het menu; ik wist overigens ook niet dat dat in het Nederlands longhaas was. Maar die Belgische vleestermen verschillen toch nogal van de Nederlandse.
paulbrussel

Berichtdoor Pieter » 12 dec 2006, 20:40

Zo zag ik ooit eens bij onze lams leverancier op texen, Joden steaks staan. Wat zijn dat dan ?
Pieter

Berichtdoor Visitor » 13 dec 2006, 00:11

Ik was ervan overtuigd dat een 'onglet', Kraaisteak heette in het Nederlands. Jodenhaas .... heb ik nog niet van gehoord.

Blijkt dat na wat googlen de kraaisteak hetzelfde deel als de longhaas is. En dus ook Jodenhaas.......
Visitor

Berichtdoor Pieter » 13 dec 2006, 00:21

Een aangezien je een steak als biefstuk mag lezen, en je van de haas een biefstuk kan snijden is een jodensteak het zelfde als een jodenhaas neem ik aan ?
Pieter

jodenhaas

Berichtdoor joost » 24 dec 2006, 22:37

Jodennhaas wordt toch zo genoemd omdat Joodse mensen geen achtervoet van rund mogen eten!?
Ik hoor bij mijn leverancier (driessen) steeds vaker de term diamanthaas. Klinkt wat beter.
joost

Berichtdoor chef peter » 30 jun 2007, 12:42

Visitor schreef:Ik was ervan overtuigd dat een 'onglet', Kraaisteak heette in het Nederlands. Jodenhaas .... heb ik nog niet van gehoord.

Blijkt dat na wat googlen de kraaisteak hetzelfde deel als de longhaas is. En dus ook Jodenhaas.......
nee, klopt geen donder van.
chef peter

Re: jodenhaas

Berichtdoor chef peter » 30 jun 2007, 12:44

joost schreef:Jodennhaas wordt toch zo genoemd omdat Joodse mensen geen achtervoet van rund mogen eten!?
Ik hoor bij mijn leverancier (driessen) steeds vaker de term diamanthaas. Klinkt wat beter.
heeft hij dat zelf verzonnen, knap van meneer driessen.
het is toch echt Jodehaas, een stukje uit de schouderlap, wist trouwens niet dat Driessen een slager was, dacht een dure grutter.
chef peter

Commotie over 'jodenhaasje'

Berichtdoor Webmaster » 18 jul 2007, 08:36

Restauranthouder Ad Prinse van de Prinsenhove in Lieren (bij Apeldoorn) wordt beticht van discriminatie doordat hij op zijn menukaart een ‘jodenhaasje’ heeft gezet.

Lezers van dagblad De Stentor reageerden verbolgen hierop. Prinse is desondanks niet van plan het rosé gebraden stuk rundvlees van de kaart te halen. ‘Dit heeft niets met discriminatie te maken’, zegt hij in het dagblad.

Voorbout
Het jodenhaasje draagt deze naam omdat het een stukje vlees is van de voorbout. Orthodoxe joden mogen geen vlees van de achterbout eten. Jacob vocht, zo leert de bijbel, immers met een engel die de heup van de aartsvader ontwrichtte. Sindsdien ligt er een taboe op vlees van achteren.

Reacties
‘Jodenhaasje is een heel normaal woord’, zegt Ad Prinse. ‘In Antwerpen spreken ze van een diamanthaasje, vanwege de diamanthandel in de joodse buurt.’

Prinse kreeg naast verbale ook schriftelijke reacties. Zo is er een brief van een anonieme schrijver die reageert op een advertentie in de Stentor. ‘Ik zie dat er mensenvlees geserveerd wordt, aldus de scribent die Prinse adviseert het gerecht niet aan zijn gasten voor te schotelen. ‘Puur vergif.’

Een mevrouw uit Zutphen neemt het woord discriminatie in de mond. ‘Wij verzoeken u vriendelijk de benaming van uw gerechten ten spoedigste aan te passen zodat alle lezers van de Stentor zich rond uw tafel kunnen schikken.’ Prinse reageerde laconiek. ‘Ik hou het jodenhaasje mooi op de kaart.’

http://www.prinsehove.nl/
http://www.destentor.nl/
Kokforum.nl : de website voor koks
Webmaster

Berichtdoor Joline » 18 jul 2007, 22:48

..krijgen we hetzelfde gezeik als jodekoeken en negerzoenen die niet zo mogen heten..
kookboeken en KOKSmessen zijn net schoenen.. je kan er niet genoeg van hebben.. :D
Joline

Re: Jodenhaas

Berichtdoor Leo » 22 jan 2009, 09:44

Jodenhaas gister binnengekregen. Wilde het wel eens zien.
Mooi stukje vlees wel! Slager gebeld voor wat uitleg:
-enigste stukje "biefstuk" uit de schouder.
-joden mogen het eten omdat die alleen van de voorkant van de koe het vlees mogen. Vandaar ook de naam
-Het lijkt op een 'ossenhaas' , van daar de naam haas er in.

(heb wat foto's geplaats boven aan in het topic)
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Leo
Forum Chef

Keer terug naar Producten en Warenkennis