Leo schreef:in Mcgee staat er ook wel wat over in.
Tompie schreef:Leo schreef:in Mcgee staat er ook wel wat over in.
Inderdaad. Hij verwijst naar Anjinomoto. Even Googlen levert wat meer op:
Op http://www.foodreference.com/html/fajinomoto.html staat:
AJINOMOTO
Ajinomoto is a Japanese brand name for MSG, monosodium glutamate, a flavor enhancer. Ac'cent is the primary U.S. brand name, and the Chinese version is called ve-tsin. MSG has very little flavor of its own, but it 'improves' or enhances the flavor of other foods it is used with.
En een surinaams recept met forum http://surinaamsekeuken.web-log.nl/suri ... en_ro.html geeft aan dat je dit bij de toko kan krijgen, waarschijnlijk onder de naam Ajinomoto. En dat ve-tsin net ff iets anders is.
Gebruikt iemand dit in zijn/haar restaurant?
Emiel schreef:Als ik mij niet vergis is Vetsin(mononatriumglutaminaat??) toch oorspronkelijk afkomstig uit China? Er wordt toch gezegd dat als je met hoofdpijn van tafel gaat bij de chinees, dat dat ligt aan overmatig gebruik van Vetsin?
Daarmee lijkt umami als smaak echter nog steeds onontgonnen terrein op dit forum
Emiel schreef:Als ik mij niet vergis is Vetsin(mononatriumglutaminaat??)
Cees schreef:Emiel schreef:Als ik mij niet vergis is Vetsin(mononatriumglutaminaat??)
Ja is voor mij ook idd verwarrend:
Vetsin = Mononatriumglutaminaat
Umami= Mononatriumglutamaat
klein verschil in schrijven, maar zijn het verschillende dingen? Van beiden is in ieder geval dus een fabel over chinese syndrome ?
Men vermoedt dat smaak ons moet helpen om gezonde voedselkeuzes te maken. De bittere smaak wordt algemeen beschouwd als een signaal voor een mogelijk giftig product. Voedingsmiddelen die een toxische stof bevatten, smaken meestal bitter. Zuur zou de mens moeten beschermen tegen het eten van bijvoorbeeld onrijp fruit dat vaak minder gunstige nutritionele eigenschappen heeft. Zout is geassocieerd met natriumionen die weliswaar met mate nodig zijn voor het goed functioneren van het organisme. Zoet wordt geassocieerd met koolhydraten, een belangrijke bron van energie. Op dezelfde manier zou umami een aanduiding zijn voor de aanwezigheid van eiwitten. Tot op vandaag heeft men nog geen smaak gevonden die in verband kan worden gebracht met de derde belangrijke groep van nutriënten, namelijk de vetten.
bron: http://www.nice-info.be
De discussie die ik wilde starten is niet zozeer over MSG en voedselallergiën, maar over de smaakbeleving umami. Herken je deze smaak en vind je dit een aparte smaak naast zoet, zout, bitter en zuur?
Daar heb ik nog geen reactie op gezien.
Ik denk dat de "umami" smaak te herkennen is.
Proefje:
Los wat MSG op in heet water, voeg ook iets zout toe.
Laat dit blind proeven.
De eerste reactie zal zijn dat er bouillon is geproeft.
Ook onze Wageningse vrienden hebben er een dossier over gemaakt:
http://www.food-info.net/nl/national/ww-msg.htm
Tompie schreef:Cees schreef:Emiel schreef:Als ik mij niet vergis is Vetsin(mononatriumglutaminaat??)
Ja is voor mij ook idd verwarrend:
Vetsin = Mononatriumglutaminaat
Umami= Mononatriumglutamaat
klein verschil in schrijven, maar zijn het verschillende dingen? Van beiden is in ieder geval dus een fabel over chinese syndrome ?
Dit is hetzelfde als zeggen:
Jozo=NaCl
Zout=NaCl
Is niet juist, want zoute smaken kun je ook bereiken met andere mineralen dan NaCl (toch?). En Jozo is geen product maar een merknaam.
Tompie schreef:
Zien jullie in de dagelijkse praktijk van restaurants vergelijkbare toepassingen of juist mogelijkheden?
Leo schreef:MSG oplossen in water en zout. Je zou denken dat zout de smaak versterkt.
Dus. naast elkaar proeven moet zowieso.
Als uitganspunt spa Blauw nemen?
Cees schreef:Als ik Umami in een nederlands woord zou moeten uitdrukken of beschrijven dan zou ik het "kracht" noemen.
Mijn persoonlijke ervaringen zeggen me dat het andere smaken meer omhoog laat komen... en diverse smaken als het ware bundeld...
Marino schreef:Is het niet zo dat er naast de traditionele smaken ook meer smaken komen die niet te onderscheiden zijn? Voorbeelden hiervan zijn metaalsmaken en bloedsmaken....als je goed doorzoekt zijn er een hele hoop smaken nog net benoemd..
Hoorde het laatst.. wat vinden jullie??
Tompie schreef:Ik heb umamiinfo.com gemaild hoe zij vinden dat je dit moet doen. Ze komen er nog op terug.
Tompie schreef:
Dit is hetzelfde als zeggen:
Jozo=NaCl
Zout=NaCl
Is niet juist, want zoute smaken kun je ook bereiken met andere mineralen dan NaCl (toch?). En Jozo is geen product maar een merknaam.

Keer terug naar De culinaire trend van dit moment
Gebruikers op dit forum: MSNbot Media en 1 gast