Ik ben nu al een hele poos bezig om met spareribs te experimenteren.
Bij de plaatselijke shoarma zaak heb ik zulke lekkere spareribs gehad, dat ik die graag wil namaken. Dit word heel moeilijk, want die beste man geeft zijn geheim niet prijs.
Ik heb wel een best lekkere marinade gevonden, maar ik zit met een groot probleem. Ik krijg de spareribs niet zo mals, dat ze bijna van het bot vallen. De laatste poging die ik gedaan heb was om de spareribs in de oven te doen op 75 graden voor 5 uur. Ik heb een vleesthermometer gekocht van weber en zo de temperatuur in de gaten gehouden.
De spareribs waren nog niet zo mals.
Wat doe ik verkeerd?
Dit had ik nog gevonden op internet:
Je hebt het over het voorkoken van spareribs. Hierbij is het altijd jammer dat je van dat waterige, bleke vlees overhoudt waar de marinade al vanaf is. Wat je beter kan doen, is de ochtend van de barbecue de oven verwarmen op nét geen 80 graden. Die temperatuur is perfect voor het garen van vlees. Een flinke spare rib heeft dan in 1 uur een kerntemperatuur van 75 graden bereikt: dat is dus gaar.
Met deze methode kan je alles voor de BBQ perfect voorgaren. De marinade blijft op het vlees zitten en het droogt niet uit! Perfect dus ook voor kippenpootjes en ander moeilijk vlees. En mijn favoriet: een groot stuk contrafilet omwonden met knoflook, rozemarijn en laurierblaadjes, wordt eerst in de oven rosé gegaard (tot 65 graden, in ruim twee uur voor een vuistdikke filet) en gaat dan op de BBQ. Daar hoef je hem alleen nog maar 'cosmetisch' af te bakken... Je weet niet wat je proeft!
Het is wel handig om bij de keurslager een oventhermometer en een vleesthermometer te kopen, want de temperatuur luistert erg nauw. Het is pure scheikunde: bij elke temperatuur komen bepaalde chemische reacties op gang. De theorie schrijft voor dat boven 50 graden het bindweefsel in vlees wordt omgezet in collargeen: dat betekent dus dat het vlees mals en gaar begint te worden. Boven de 65 graden gaan de bacteriën dood, en 75 graden is de veilige temperatuur voor kip en varken. Maar daarboven, boven 80 graden, gaan de celmembranen kapot en loopt het vocht uit het vlees. Weg sap = weg smaak! Conclusie: vlees moet je garen tussen de 65 en de 80 graden. Ik doe kalfsvlees op 70 graden, dan staat een dik stuk bijna de hele dag in de oven maar als het eruit komt kan je het bijna dóór je vork heen zuigen!