trisol en yopol

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet

trisol en yopol

Berichtdoor marcin » 02 mei 2008, 09:23

heeft er iemand ervaring met trisol en yopol

heb ze allebei binnen, yopol is vrij duidelijk maar trisol begrijp ik niet helemaal

Afbeelding
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!
marcin

Re: trisol en yopol

Berichtdoor Leo » 02 mei 2008, 15:36

Afbeelding

Nee, ken het nog niet.
Wat zou je er mee kunnen?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Leo
Forum Chef

Berichtdoor marcin » 02 mei 2008, 16:27

yopol is yoghurtpoeder voor maken van krokantjes en nog iets

trisol zou goed zijn voor tempura en frituurdegen, heb het geprobeerd maar krijg iets wat niet echt lekker is,

gewoon aangelengd met water, maar dan lost het op en droog gaat niet, weer zon trucje van ferran zonder uitleg, zelfs op de verpakking staat niks en op internet is nog niets te vinden, zelfs niet op zijn eigen website
marcin

Berichtdoor Leo » 02 mei 2008, 22:28

ok..

Is het toevallig om producten langer krokant te houden?
Kan je eens proberen om het na het bakken, op het product te strooien?

heb wel een iets gehoord, dat er een poeder is wat ze op friet doen etc..om het langer krokant te houden.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Leo
Forum Chef

Berichtdoor limo factory » 02 mei 2008, 22:49

Wat ik over trisol heb gehoord is je het toe moet voegen aan een tempura beslag.
Je kunt er dan vloeibare (bevroren) vullingen mee frituren. Je krijgt een soort "brood" laagje om de vloeibare kern.

Meer weet ik er niet van.

Groeten Erik
limo factory

Berichtdoor drdj » 03 mei 2008, 13:02

http://www.texturaselbulli.com
deze al gechecked? ik heb trouwens bij El Bulli die beet root merengue gegeten, errug lekker.
drdj

Berichtdoor marcin » 03 mei 2008, 17:08

vermengd met een normaal tempurabeslag wordt het super krokant, weet alleen nog niet helemaal zeker of ik het iets vind. Ik heb het idee dat het olie vast houd, zo smaakt het ook, kan ook aan de hoeveelheid liggen, we proberen verder,

Een bevroren kern frituren is nog niet gelukt omdat ik de dikte van mijn beslag niet goed krijg
marcin

Berichtdoor michaeldewit » 29 mei 2008, 15:42

Kan iemand mij een hint geven hoe ik yopol moet gebruiken kom er niet aan uit :(
michaeldewit

trisol en yopol - texturas el bullie

Berichtdoor Leo » 08 jul 2009, 14:45

www.koksforum.nl
Leo
Forum Chef

Berichtdoor Stinl » 18 aug 2009, 12:11

Heb nog altijd niets deftig kunnen doen met die yopol :(
Stinl

Berichtdoor KNL » 18 aug 2009, 16:10

sponscake'ske?
KNL

Berichtdoor Stinl » 18 aug 2009, 17:34

KNL schreef:sponscake'ske?

wat is er van?
Stinl

Berichtdoor KNL » 18 aug 2009, 17:54

sponscake met yopol maken, wel lekker
KNL

Berichtdoor Stinl » 18 aug 2009, 18:23

KNL schreef:sponscake met yopol maken, wel lekker

dan moet ik er gewoon wat bijdoen?
Stinl

Berichtdoor Cees Timmerman » 18 aug 2009, 22:00

Waarom zou je yopol kopen voor veel centjes als het gewoon met echte yoghurt ook kan. Yoghurt is makkelijk zelf te drogen, wel een beetje geduld hebben.
Cees Timmerman

Berichtdoor KNL » 18 aug 2009, 22:35

Cees Timmerman schreef:Waarom zou je yopol kopen voor veel centjes als het gewoon met echte yoghurt ook kan. Yoghurt is makkelijk zelf te drogen, wel een beetje geduld hebben.

heb je gelijk in Cees, maar het is een makkelijke snelle manier (en dat yopol spul is best goed van smaak, persoonlijk)

@ Stinl: verhoudingen moet ik ff opzoeken
KNL

Berichtdoor Emiel » 20 okt 2009, 12:38

Yopol krokant:

Isomalt tussen 2 silpat strooien, smelten in de oven op 200graden. Uitnemen, laten uitharden. Malen in blender/cutter. 25gram isomaltpoeder mengen met 5 gram yopol. Met een chinoix fin terug uitstrooien tussen 2 silpat en smelten in de oven of laten smelten onder salamander. Wat het beste resultaat geeft kan ik nog niet vertellen omdat ik het nog verder moet uitwerken. In de oven hard het mooi uit maar kleurt het veel sneller en blinkt het mooi. Onder de salamander is er meer relief maar je kan het kleuren beter onder controle houden.
Emiel

Berichtdoor bponte » 01 feb 2010, 20:01

Voor 10 personen: klassieke parfait met Madagaskar vanille, bladzilver, zilverpoeder, pure alcohol 94%.
Voor de dôme: 500 g witte chocoladecouverture, 150 g cacaoboter.
Voor het afspuiten: 200 g witte chocoladecouverture, 100 g cacaoboter.
Voor het poederijs: 80 g pure chocoladecouverture, 30 g cacaopoeder, 30 g suiker, 100 g ongezoete slagroom, 300 g water.
Voor de vanillesaus: 6 eidooiers, 600 g melk, 1 vanillestokje, 80 g suiker, 200 g ongezoete slagroom.
Voor de koffie-yoghurtcrumble: 125 g bloem, 125 g ongezouten roomboter (op kamertemperatuur), 125 g poedersuiker, 100 g [u]amandelpoeder, 8 g oploskoffie (opgelost in 20 g water), 2 el Yopol

Breng voor de halve bollen van de dôme de witte chocolade op temperatuur met de cacaoboter en maak er met behulp van plastic mallen halve bollen van met een doorsnede van 8 cm. Laat uitharden, los de bollen en zet ze op voldoende afstand van elkaar om af te spuiten. Smelt de couverture en de cacaoboter au bain-marie, giet in een elektrische verfspuit en spuit er de halve bollen mee af. Zo staat een mooi gesatineerd affect, wat de bollen een hele strakke uitstraling geeft. Spuit 10 halve bollen voor 3/4 vol met de vanilleparfait en vries in. Maak een klassieke vanillesaus van de aangegeven ingrediënten en vermeng met de slagroom. Doe voor de crumble alle ingrediënten in een bekken en vermeng alles losjes met de hand, wrijf voorzichtig door zodat er kruimels ontstaan. Laat 2 uur rusten op keukentemperatuur, bak vervolgens af in de oven van 160°C gedurende 15 minuten. Meng met de Yopol en bewaar in een goed afgesloten bak. Breng voor de basis van het poederijs de vloeistoffen en de suiker aan de kook en meng met de overige ingrediënten. Giet in frixbekers en vries in. Draai er à la minute poederijs van door het kort te draaien in de machine. Het poeder kan ook gemaakt worden met vloeibare stikstof. Doe hiervoor de gewenste hoeveelheid basis in vloeibare stikstof, laat volledig bevriezen en maal tot poeder in de keukenmachine. Laat het poeder in de vriezer op temperatuur komen. Vermeng zilverpoeder met pure alcohol en trek er een mooie streep van op de borden. De alcohol zal verdampen en een droge streep zilver achterlaten. Schep de crumble in de borden, plaats er een halve bol met vanilleparfait op en schep er een royale hoeveelheid poederijs over. Plaats er de andere halve bol op en garneer met bladzilver. Verwarm de saus al roerende, giet in een mooi kannetje en schenk aan tafel over de chocoladebol. Deze zal na enkele seconden openbreken en de inhoud tonen.

afz bponte
«
bponte

Berichtdoor Stinl » 24 maart 2011, 17:31

Vandaag op school een dessert moeten maken met een spongecake van yoghurt in.
Dit was zeer lekker en wou dit toch even delen met jullie.

Recept spongecake van yoghurt :

120g kokosmelk
55g bloem
25g olie
80g suiker
7,5g Yoghurtpoeder (Yopol van texturas of yoghurtzuur van SOSA)
190g eiwit

Alles goed mixen, in een siphon (spuitfles) doen en bakken in microgolfoven.

Yoghurtzuur van SOSA is beter qua kwaliteit, dit is puur en is niet zoveel aangelengd met suiker zoals Yopol.
Stinl

Keer terug naar De culinaire trend van dit moment